Contemporary Art

Paul Klee

미뉴엣♡ 2015. 7. 18. 07:27
Paul Klee 1879 - 1940    2007/04/23 06:29

 

 

 원문출처 : ariel's treasure

 

 

  "이 세상 그누구도 나를 잘 이해하지 못할 것이다. 왜냐하면 나는 죽은 사람들과

 같이 있을 뿐 아니라 아직 태어나지 않은 사람들과도 같이 있기 때문이다.

 평범하지 않은 창조의 중심에 조금은 다가갔지만 그래도 아주 가까이 갔다고는

결코 말할 수 없다.
"인간은 그 자체가 자연, 자연의 영향력 아래있는 자연의 한 부분이다."

Paul Klee

 

Paul Klee  was a Swiss painter of German nationality.  Klee worked with many

different types of media – oil paint, watercolor, ink, and more. He often combined

them into one work. He has been variously associated with expressionism, cubism

and surrealism but his pictures are difficult to classify. They often have a fragile

child-like quality to them, and are usually on a small scale. They frequently allude

to poetry, music and dreams and sometimes include words or musical notation.

The later works are distinguished by spidery hieroglyph-like symbols which he

famously described as" taking a line for a walk ". His better known works include

Southern (Tunisian) Gardens (1919), Ad Parnassum (1932), and Embrace (1939).

 

 

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Southern (Tunisian) Gardens, 1919

 

 

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Red and White Domes

 

 

The Golden Fish glides through the kingdom of its underwater freedom, all lesser fish

leaving a clear space for its gleaming body. This is a magical fish with runic signs upon

his body, scarlet fins, and a great pink flower of an eye. He hangs majestically in the

deep, dark blue magic of the sea, which is luminous with secret images of fertility.

 

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   The Golden Fish, 1925, oil and watercolor on paper

 

 

 

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    Attrappen, 1927, oil and watercolor on paper

 

  

 

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 Monument in Fertile Country, 1929, oil on panel

 

 

 

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 Fire in the Evening, 1929, oil on panel

 

  

From 1923 Klee created a series of imaginative color constructions which he called

'magic squares' in which he applied his theories. This series came to a conclusion

in 1932 with Ad Parnassum. Klee likened each element in the painting to a theme in

a polyphonic composition. He defined polyphony as 'the simultaneity of several

independent themes'. In addition. each artistic element in Ad Parnassum is itself a

distillation of several ideas and personal experiences. For example. the graphic

element illustrates the gate to Mount Parnassus, the home of Apollo and the Muses,

and also may refer to the Pyramids which Klee saw in 1928, and to a mountain near

Klee's home.

 

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Ad Parnassum, 1932, oil on panel

 

 

 

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Drawn one, 1935, Gauze

 

 

 

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 Heroic Roses, 1938, Oil on stained canvas

 

 

 

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Outburst of Fear, 1939, watercolor on paper prepared with tempera

 

  

Death and Fire is one of Klee's last paintings. A white, gleaming skull occupies the

center, with the German word for death, Tod, forming the features of its face. A minimal

man walks towards death, his breast stripped of his heart, his face featureless, his

body without substance. Death is his only reality, his facial features waiting there in

the grave for him. But there is fire in this picture too: the sun, not yet set, rests on the

earth's rim, which is also the hand of death. The upper air is luminous with fire,

presenting not an alternative to death, but a deeper understanding of it. The man walks

forward bravely, into the radiance, into the light. The cool, grey-green domain of death

accepts the fire and offers wry comfort.

  

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 Death and Fire, 1940, oil on paper

 

 

 

독일 국적을 가진 바이올린교사인 아버지와 성악가인 어머니 사이에서 태어난다.12살때 베른 심포니

오케스트라와 협연을 할 정도로 탁월한 바이올린 연주자였던 클레는 칸딘스키와 마찬가지로 회화와

음악 간의 다양한 유사성에 주목, 그의 이론에서 응용하고 있다.

문학공부를 한 후 대학 입학 시험에 합격했을 때 미술과 시, 음악 가운데 어떤 분야를 택해야 할지

망설였다. 그러나 클레는 미술학교인 아카데미 보자르에 입학하기 위해 뮌헨으로 떠난다. 21세 때 회화를

선택한 후에도 W.R.바그너와 R.슈트라우스, W.A.모차르트의 곡들에 심취, 그들로부터 많은 영향을 받았다.

그러나 초기 제작은 모두 어두운 환상적인 판화가 많으며 W.블레이크, A.V.버즐리, L.F.고야 등의

영향이 짙다. 1920년부터 1931년까지 11년간 바우하우스에서 재직한 클레의 기여는 칸딘스키와

마찬가지로 기초교육과정을 통해서였다.

 

1933년 베른으로 돌아온 클레는 기억의 추상화, 굵은 선의 구획을 통한 빛나는 색면구성으로, 당시

시대회화의 수용과 극복을 통해 현대미술을 전개했다. 대부분의 화가들과는 달리, 어린이의 그림처럼

그린다는 행위의 원초성을 고스란히 지닌 채 추상미술의 한 전형으로 밀고 나간 보기 드문 화가로

자리잡았으며, 40년 취리히미술관에서 1935년 이후의 작품으로 개인전을 가졌다.

<예술은 눈에 보이지 않는 것을 보듯 하는 것> <중요한 것은 이러저러한 형태가 아니라 형태를 만드는 것

이라고 말한 그는 눈에 보이는 대상에 의존하지 않았으며 또한 이것을 완전히 버린 적도 없었다. 오히려

대상을 자연 형성력의 근원으로 여겨 독자적인 조형언어로 바꿔 놓았다. 즉 일종의 기호나 부첩(符牒)처럼

실재와 현상을 하나로 집약하여, 보는 사람의 상상력 속에서 한없는 변용의 날개를 펼쳐 나갔다. 천부의

음악적 재능으로 음악을 평생의 친구로 삼은 그의 작품에는 4차원의 세계로 떠다니는 맑은 음색과

외로움이 깃들어 있으나, 말년의 그림은 어둡고 격렬한 고뇌를 반영하고 있다.

 

글: yahoo/myhubbybest


 

 

 

 

 

 

 
 

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