Lecture Concert

쇼팽 : 연습곡 Op.25 - 폴리니

미뉴엣♡ 2015. 7. 5. 18:30

●★ Frederic Chopin : Etudes Op.25(1~12) Performed by Maurizio Pollini ★●

 

 

 

                     ●★ 피아노의 시인, 프레데릭 쇼팽(1810~1849, 폴란드) ★●

 

 

 

폴란드가 낳은 피아노의 시인 Frederic Chopin(1810 3.1~~1849 10.17) : 피아노 음악에 새롭고 독자적인 세계를 개척한 피아노 연주자이자 자곡가이다. 낭만적인 신선한 공기를 흡수하면서 고전음악의 기반을 확실히 배워 마침내 피아노 본연의 아름다움을 극도로 발휘시켰다. 폴란드에서 태어나 어린시절을 보낸 쇼팽은 그당시 음악의 중심도시라할수있는 빠리에서 후반생을 보내면서조국의 민족성과 향토색을 세련된 창작 수법으로 작품에 담아 세계적인 것으로 만들었다. 그가 새로운 이론과 혁명적인 개혁을 단행한 것은 아니지만 외면적으로 고전음악의 전통을 받아들여 거기에 그의 예리하고 다감한 음악적 감정을 담아 하나의 시로 변화시킨 것이다. 그야말로 피아노의 시인 쇼팽이다. 매혹적인 선율에 애수를 담은 그의 음의 구사법은 그의 독자적인 어법이라 할수있다.그리고 조국의 민속음악을 피아노 예술음악으로 끌어올린 그의 공적은 예나 지금이나 낭만주의 피아노음악 인기 정상을 달리고있다 할수있다. 쇼팽의 음악을 이해하려면 귀족적인 폴로네이즈, 농민적인고 대중적인 마주르카 등의 리듬과 선율이 그의 음악적인 영감의 근원으로 인식된다.

 

쇼팽, 그의 작품은 일반적으로 즉흥적인 성격을 지니고있고 꾸밈음과 템포루바토, 독특한 방식으로 전개되는 피규레이션(figuration) 등을 특색으로 하여 시적으로 표현된다. 특히 쇼팽음악의 중요한 요소라할 수 있는 템포루바토 주법은 쇼팽 연주에 있어서 고-금 필수적인 주법, 쇼팽 해석론으로 평가된다. 200여곡에 달하는 그의 작품은 야상곡(Nocturns 19 - 21), 연습곡(Etudes 24), 프렐류드(Preludes 24), 왈츠(waltz 13), 마주르카(mazurka 49) 등 12곡, 24곡씩 짝을 이루는 피아노 독주곡, 소품이 주류를 이룬다. 쇼팽의 연습곡은 {Etudes Op.10, Etudes Op.25} 두 권의 작품집이 있습니다 한국에서는 Op.10 - 3 <<이별곡>> 이라는 타이틀로 매우 잘 알려져있고 애청 선호 1. 2위를 차지할수 있는 쇼팽명곡. 연습곡 Op. 10은 12곡으로 1819~1833년 여름 사이에 작곡 되었고 Op.25 (12곡) 1832~1836년에 걸쳐 작곡되었습니다

 
24곡으로 구성된 두 연습곡집은 모두 짧은 단편으로 아름다운, 감상적인 선율미가 쇼팽다운 예쁜 멜로디 라인으로 비록 [연습곡]이라는 타이틀이 있지만 감상음악으로 야상곡, 프렐류드와 함께 쇼팽 음악의 감상성면에서 대표적인 명작입니다. 특히 연습곡 24곡 중에는 간간히 표제가 붙어있는데 예를 들면 흑건, 혁명(op.10 - 12), 겨울바람.. 그런 표제들에서 쇼팽의 음악적인 특징, 악상적 이미지는 쇼팽의 음악적인 케릭터를 보여주고 있습니다. 그것은 쇼팽음악의 특징적인 로멘틱 미학으로 분석됩니다. 그야말로 프레데릭 쇼팽은 피아노 음악의 명 작곡가로서 영원한 피아노의 시인, 영원한 로멘티스트 연원한 피아니스틱-아티스트입니다.

 

 

여러분은 쇼팽 피아노 장르 중에서 어느 장르를 선호하시나요..? 음악평론가로서 미뉴엣♡ 좋아하는 장르는 프렐류드(preludes)와 연습곡 - Etudes입니다. 특히 24곡의 연습곡 - Etudes. 그중에서 특히 제1번을 사랑합니다.(폴리니 연주로) 아마도 제1번 이 곡 때문에 쇼팽 연습곡을 좋아하게 된 듯합니다..ㅎ 작품명은 연습곡이지만 그 내용적인 면은 무한한 상상력을 내포하고 있는 아주 매력적인 쇼팽 피아노 명작으로, 마우리지오 폴리니 - 쇼팽 연습곡 연주는 쇼팽 - 폴리니의 명작 명연으로 기록됩니다.

 

 

여세실 미뉴엣♡(Critique de Musique Classique)  

  

 

 

                                          ccav.jpg

 

 

 

Études (Chopin)

 

From Wikipedia, the free encyclopedia
 
This article is about Frédéric Chopin's Études. For the name of other artistic works, see Études.
 
 
 

The Études by Frédéric Chopin are three sets of solo studies for the piano. There are twenty-seven overall, comprising two separate collections of twelve, numbered Opus 10 and 25, and a set of three without opus number.

 

History

 

Composition

"In all my life I have never again been able to find such a beautiful melody." -Chopin, on Op. 10, No. 3[1]
 

Chopin's Études are the foundation of a new system of technical piano playing that was radical and revolutionary the first time they appeared. They are some of the most challenging and evocative pieces of all the works in concert piano repertoire. Because of this, the music remains popular and often performed in both concert and private stages.[1] Some are so popular they have been given nicknames; arguably the most popular of all is Op. 10, No. 3, sometimes identified by the names "Tristesse" (Sadness) or "Farewell" (L'Adieu), as well as the Revolutionary Étude (Op. 10, No. 12). Although no nicknames are of Chopin's original creation, they create interesting pretext and encourage the imagination to fabricate epic works embodied by these studies.[1]

All twenty-seven Études were published during Chopin's lifetime; Opus 10, the first group of twelve, were composed between 1829 and 1832, and were published in 1833, in France, Germany, and England. The twelve Études of Opus 25 were composed at various times between 1832 and 1836, and were published in the same countries in 1837. The final three, part of a series called "Méthode des méthodes de piano" compiled by Moscheles and Fétis, were composed in 1839, without an assigned opus number. They appeared in Germany and France in November 1840, and England in January 1841.[1] Accompanying copies of these important early editions, there are usually several manuscripts of a single Étude in Chopin's own hand, and additional copies made by his close friend, Jules Fontana, along with editions of Carl Mikuli, Chopin's student.[1]

The first Études of the Opus 10 set were written when Chopin was still in his teens. They rank alongside the early works of Mendelssohn as rare examples of extremely youthful compositions that are regarded as both innovative and worthy of inclusion in the standard canon. Chopin's Études elevated the musical form from purely utilitarian exercises to great artistic masterpieces.[2] At a concert in which Chopin performed his opus 25, Robert Schumann said "À la Chopin".[2]

 

Impact

Although sets of exercises for piano had been common from the end of the 18th century (Muzio Clementi, J. B. Cramer, Ignaz Moscheles, and Carl Czerny were composers of the most significant), Chopin's not only presented an entirely new set of technical challenges, but were the first to become a regular part of the concert repertoire. His Études combine musical substance and technical challenge to form a complete artistic form.[3] They are often held in high regard as the product of mastery of combining the two. His effect on contemporaries such as Franz Liszt was apparent, based on the revision Liszt made to his series of concert études after meeting Chopin. Contemporary Polish musicologist Tadeusz A. Zielinski wrote, on opus 10, that "not only did they become an orderly demonstration of a new piano style and the formulas peculiar to it, but also an artistic ennoblement of this style."[4]

Chopin's Études are not without modern influence as well. Several have lodged themselves in popular music, movies, or television shows.

 

List of Études

 

Études Op. 10

The first set of Études was published in 1833 (although some had been written as early as 1829). Chopin was twenty-three years old and already famous as a composer and pianist in the salons of Paris, where he made the acquaintance of Franz Liszt. Subsequently, Chopin dedicated the entire opus to him - "à mon ami Franz Liszt" (to my friend, Franz Liszt).

 

Name Key Name Key
Étude Op. 10, No. 1 C major Étude Op. 10, No. 7 C major
Étude Op. 10, No. 2 A minor Étude Op. 10, No. 8 F major
Étude Op. 10, No. 3 E major Étude Op. 10, No. 9 F minor
Étude Op. 10, No. 4 C-sharp minor Étude Op. 10, No. 10 A-flat major
Étude Op. 10, No. 5 G-flat major Étude Op. 10, No. 11 E-flat major
Étude Op. 10, No. 6 E-flat minor Étude Op. 10, No. 12

C minor

Études Op. 25

Chopin's second set of Études was published in 1837, and dedicated to Franz Liszt's mistress, Marie d'Agoult, the reasons for which are a matter of speculation.

Name Key Name Key
Étude Op. 25, No. 1 A-flat major Étude Op. 25, No. 7 C-sharp minor
Étude Op. 25, No. 2 F minor Étude Op. 25, No. 8 D-flat major
Étude Op. 25, No. 3 F major Étude Op. 25, No. 9 G-flat major
Étude Op. 25, No. 4 A minor Étude Op. 25, No. 10 B minor
Étude Op. 25, No. 5 E minor Étude Op. 25, No. 11 A minor
Étude Op. 25, No. 6 G-sharp minor Étude Op. 25, No. 12 C minor